Bali, Indonézia : Látogatóban egy tradicionális balinéz otthonban
2014. április 24. írta: 2travelers

Bali a dél-kelet ázsiai szigetvilág gyöngyszeme. Pálmafás tengerpartok, töbszáz éves templomok,  meseszép tájak várnak felfedezésre, ha idelátogatunk.  Finom tengeri halak, és friss gyümölcsök közt válogathatunk kedvünkre, vagy koktélozhatunk Kuta tengerpartján, miközben a naplementét nézzük valamelyik négy-, vagy ötcsillagos szállodából. De ez az életforma leginkább a turistákat illeti meg, a helyiek legtöbbje ezt nem engedheti meg magának.

phoato 4.JPG

A házi szentély bejárata egy balinéz otthonban

Kövess minket Facebookon, hogy még több képet láss, amelyek a bejegyzésből kimaradtak, és hogy ne maradj le az új, izgalmas irásokról sem!

A balinézek nagyon kedves, mosolygós, segítőkész emberek,és  felettébb udvariasak is. A sok idelátogató turista miatt a legtöbbjük beszél angolul - nem túl jól ugyan, és az akcentusuk is elég nehezen érthető az európai fülnek . Engem nagyon érdekelt, hogy hogyan élnek, szerettem volna jobban megismerni a kultúrájukat. Dehát mégse kopogtathattam be csak úgy valakinek a házába, úgyhogy inkább vártam a kínálkozó alkalomra.  Éppen Ubud felé tartottunk a szálloda kisbuszával, és a sofőrt faggattuk a helyi szokásokról, mikoris ő felajánlotta, hogy egy közelben lévő faluban megnézhetjük az ismerősei házát. Hoppá! Itt is van a lehetőség! Egyből le is tértünk az útról. Más ázsiai országban esetleg felvetődött volna bennem a gondolat, hogy nem túl jó ötlet egy idegennel egy istenhátamögötti falu roskadozó házába bemenni, de ezek a balinézek tényleg rendes emberek, már többször jártam Bali szigetén, és volt alkalmam meggyőződni róla.
Betonkerítés,díszes kis kapu, mehettünk is be.

photao 5.JPG

A ház bejárata

Sofőrünk leboltolta az ott lakó ismerőseivel, hogy pár dollár fejében körbemutatja a házat. Ha még naponta egy-két ilyen kíváncsi turistát talál, mint én, akkor szerintem ebből a ház lakói egész jól meg is élnének!  Mint azt később megtudtam, Balin egy 150 dolláros havi fizetés- ami körülbelül 32 ezer forintnak felel meg- már nagyon jónak számit.  Szegényes körülmények közt élnek, ez egyből látszódott,  és persze több generáció lakik egy fedél alatt. Nagyon érdekes, hogy a kapun belépve egy udvarba érkezünk, és gyakorlatilag mindegyik szoba egy-egy kis házikó. A legtöbbnek csak fedele van, oldalfala nincs is, kivéve egy hálót és a konyhát.

photo 2_6.JPG

Nem egy épületben laknak, hanem kicsiny házikók alkotják a szobákat

Az ott lakók a nappalinak kikiáltott kis ház padlóján ültek és kártyáztak, mosolyogva integettek, majd visszatértek a játékhoz, nem nagyon zavartatták magukat. Először a hálószobákat és a konyhát vettük szemügyre. A konyha hihetetlen, mintha pár száz évvel ezelőttről maradt volna ott. Persze se mikrósütő, se semmi modern konyhafelszerelés, csak pár ősrégi edény és fonott kosár. Még hűtőszekrényt se láttam!
A hálószobák berendezése szintén nagyon egyszerű, fából készült ágy és egy kis szekrény.

photo 4_6.JPG

A konyha minden mai luxust nélkülöz, ritkán látni ilyet

photo 1_6.JPG

A hálószoba berendezése is egyszerű

Nagy gondot fordítanak viszont a ház mögött található szentélyre. Már a bejárat is díszes, a belső részen pedig gyönyörűen fel van díszítve az oltár. Az istenségeknek banánt és virágokat ajánlanak fel, melyeket az oltárra helyeznek. A helyiek egyébként balinéz hindu vallásúak, az ősi hagyományaik keverednek a hindu vallással. Érdekesség, hogy Indonézia nagy része muszlim, de Balin mégis a hinduk vannak jelentős, több,  mint 90 %-os többségben.

photo 3_6.JPG

A házi szentély

phaoto 1.JPG

Az oltáron friss banánt, virágokat és füstölőket helyeztek el

A szigeten a kakasviadalok igen népszerűek.  Én ezt állatkínzásnak tartom, ezért hiába invitáltak, nem voltam hajlandó részt venni rajta. De a tulajdonosok nagyon büszkék a kakasokra, amik persze jó pénzt hoznak a konyhára. Ugyan a kakasviadalok illegálisak, de kisebb társadalmi eseménnyé nőtték ki magukat a szigeten, és elég sok turista látogatja, hogy fogadjanak a tarajos harcosokra.  Ebben a házban is nagy becsben tartották a kakasokat, fonott kosarak alatt kapirgáltak az udvarban szegény párák, nem is kevesen.

A kakasviadalok harcosai kosarak alat kapigáltak a hátsó udvarban

Azt viszont a mai napig nem értem, hogy miért tartottak a háznál két tarajos sült. Mindenestre nagyon izgatottan mutogattak az irányukba, hogy nézzem meg őket! De a sofőrünk angol tudása se bizonyult elégnek ezen rejtély megoldásához! Mindenestre a kert végében ott figyelt két tarajos sül is a kutya és a macska mellett!

photao 3.JPG

A két tarajos sül

photo 5_6.JPG

Egy kutya is volt a ház körül- ez már inkább érthető

Látogatásunk végeztével megköszöntük a háziaknak, hogy körbenézhettünk, és adtunk nekik pár dollárt, ahogy ezt megbeszéltük- aminek ők nagyon örültek, és nagy hajlongások és integetések közepette utunkra engedtek. Érdemes utazáskor egy kicsit belekóstolni a helyiek életébe, és nemcsak a turisták által látogatott helyeket megnézni és bezárni magunkat egy luxusszállodába!

Kövess minket Facebookon, hogy még több képet láss, amelyek a bejegyzésből kimaradtak, és hogy ne maradj le az új, izgalmas irásokról és a hamarosan feltöltésre kerülő videókról sem!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

micsoda? 2014.04.24. 20:52:44

Többet ért, mint pár dollár. Köszönöm, az élményt amit a képek adtak.

2travelers 2014.04.24. 22:42:14

@micsoda?: Nagyon örülök, hogy tetszett az irás! Van 1-2 kép a házról, amit ide nem tettem ki, hanem majd a facebook oldalunkra kerülnek fel, ha gondolod, kövess minket ott is:)