Szilveszter a világ körül - Krakkó
2014. december 16. írta: Manonne

Közeleg a szilveszter, az év utolsó éjszakája. Sokan nem szeretik az ilyenkor “kötelező bulizást”, és inkább otthon maradnak, vagy a barátaikkal szerveznek egy közös estét. Remek alternatíva még az utazás, ami, ha ügyesen csináljuk, szinte fillérekből kijön. Persze ha valami exkluzívra vágyunk, a határ itt is a csillagos ég.

Kövessetek minket Facebookon, ne maradjatok le a friss bejegyzésekről és a képekről!

Ha nem szeretnénk sokat költeni, a környező országok kiváló úticélokat kínálnak. A mai bejegyzés Krakkót mutatja be, mint nem túl drága szilveszteri alternatívát.

Mi Volánbusszal tettük meg az alig 400 km-es utat, közel 7 óra alatt Sajnos autópálya nincs, és az út rettentően kanyarog. Próbáltam valamennyit aludni, de hol a mellettem ülő ölében kötöttem ki, hol az ablakot fejeltem le.

Csak egy tanács, bár lehet, hogy sokaknak egyértelmű, de a szállást foglaljuk le időben, mert december elejére már csak a nagyon putri, vagy az ötcsillagos helyek közül lehet válogatni. Mi elkövettük azt a hibát, hogy december 10-ig vártunk. Végül egy hostelben szálltunk meg, a központtól nem messze. Hááát, laktam már jobb helyen is, de a célnak megfelelt. Bár igazából ennél csak jobb helyen laktam...

Ha kifejezetten a szilveszteri nyüzsgésre látogatunk a városba, számolnunk kell a tömeggel, és azzal, hogy az időnk szűkös lesz egy picit.

Első nap a történelmi belváros egy részét látogattuk meg. Elsétáltunk a Fő térre (Rynek Glowny), ami egykor Európa legnagyobb tere volt. Közepén helyezkedik el a Posztócsarnok épülete, amit 1344 körül kezdtek el építeni, és már átadásakor, 1392-ben fontos csomópontnak számított. A kis bódékat hivatott felváltani, amik addig a téren álltak. A mai napig működik, főleg ajándékboltok találhatók benne.

A tér másik híres látványossága a Mária templom, melynek két tornya teljesen különböző. A legenda szerint egy testvérpár készítette őket, és versenyeztek, melyiküké lesz a szebb. Aztán az egyik megölte a másikat, és később magával is végzett. Nektek melyik tetszik jobban?

A téren különböző árusok kínálták a portékáikat. A kedvencem a grillezett füstölt kecskesajt volt, ha arra jártok, azt mindenképpen kóstoljátok meg, akár áfonya lekvárral, akár anélkül. Lehet kapni karamellt is többféle ízesítésben, van, aminek szinte folyós a belseje, olyan puha, van amelyik kávés, vagy éppen fehércsokis. A legfinomabb krówka karamellt egy kis boltban találtuk, úton a Florienska, az egykori városkapu felé. Az az igazi klasszikus, omlós karamell, ami szinte egyből szétolvad az ember szájában.

Szilveszter napjára a közeli Wieliczka sóbányába látogattunk. Egy magyar vonatkozású legenda kapcsolódik a helyhez: IV. Béla lánya, Kinga, az erdélyi máramarosi sóbányába dobta a gyűrűjét, mikor apjától megkapta azt, a gyűrűt pedig a Wieliczka sóbányában találták meg a bányászok az első fejtés során. Ennek emlékét egy sószobor őrzi. A bánya csodálatos élmény, sóból vannak a falak, az utak, a csillárok, a szobrok, a domborművek.

A túra végén az idegenvezetőnk ajánlotta, hogy másnap Zsureket együnk, mert az jó a gyomornak. Életet mentett. 1-jén alig volt nyitva valami, az étteremben pedig csak lengyel étlap volt, a felszolgáló pedig csak lengyelül beszélt. Szóval zsureket ettünk, ami egy isteni finom, kiadós, kicsit savanykás leves, amiben van zölsdég, húsgombóc, és kolbász is. Mellé azt kértük, amit a mellettünk lévő asztalnál, bármi mást nehezen tudtunk volna elmagyarázni... Az egyébként, hogy kevesen beszélnek idegen nyelveket, már máshol is feltűnt, a boltban, az utcán, és a hostel recepcióján. Ez azonban ne ijesszen el senkit, a lengyelek végtelenül kedvesek és segítőkészek, kézjelekkel eltársalogtunk bárhol. Volt olyan is, hogy a bácsi intett, hogy kövessük, és végül így találtuk meg a sóbányát.

A szilveszter éjszaka központja egyértelműen a Fő tér, és a környező belváros.

Ami még kihagyhatatlan Krakkóban, az a Wawel, az egykori királyi vár. Itt található a Szent Szaniszló katedrális, ahol a lengyel királyok vannak eltemetve. Egy legenda szerint a vár alatt egy sárkány élt, amely csak úgy maradt békében, hogy a város évente 300 ifjú szüzet ajándékozott neki. Tudott élni, az biztos, ehhez képest Hugh Hefner egy ártatlan monogám bárányka. Ezt aztán megelégelték a krakkóiak, és egy cipészmester segítségével megölték. Szurokkal tömött birkabőrrel etették meg, amitől a sárkány nagyon szomjas lett, és annyit ivott, hogy végül kipukkadt. Szegény. Lehet, ha csak 10 ifjú szüzet kér, békén hagyják. A szobra a Wawel oldalában található, és ahogy jó sárkányhoz illik, pár percenként tüzet okád.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.